Kwaliteit

Uitdaging

Als je maar een aantal jaar basisonderwijs hebt gehad of helemaal geen onderwijs in je land van herkomst, dan is het leren van een tweede taal een enorme uitdaging. De meeste cursisten kunnen aan het eind van mijn cursus luisteren en spreken rond A1. Leren lezen en schrijven op A1 lukt de meesten echter niet.


Oog voor verborgen talent

Maar de uitzondering bevestigt de regel. Ik heb een aantal cursisten binnen mijn verschillende groepen kunnen begeleiden naar A1 op lezen en schrijven. Dit binnen de wettelijk gestelde termijn, zodat ze op tijd door kunnen stromen naar een andere groep om niveau A2 te bereiken. En vervolgens het inburgeringsexamen kunnen maken.


Vakmensen

Eén van deze cursisten is loodgieter geworden. Quote uit zijn spraakbericht op What’s app:

'Ik zou ook altijd nog langskomen bij de school om jullie te bedanken, maar echt, je weet het, hoe ziet het Nederlandse leven eruit: harstikke druk, echt ongelofelijk. Ik heb nu een vast contract als monteur. Ik ga verder naar niveau 3. Dan wordt ik eerste monteur en dan mag een stagiaire meelopen. Ik ben blij.'


Prestatie

Ik ben ook heel blij dat we zijn potentie hebben gezien en een bijdrage hebben mogen leveren aan zijn carrière in Nederland. Hij kwam als analfabeet onze groep binnen en kan nu MBO niveau 3 doen. Wat een prestatie. Ik ben super trots op hem.


Ambitie

Door deze cursisten word ik als docent uitgedaagd al mijn talent op het gebied van differentiëren in te zetten. Want door hun aanwezigheid in de groep ontstaan er grote verschillen in leertempo en leerstijlen. En mijn ambitie is om elke cursist, of het nu gaat om die ene zeer langzaam lerende cursist of die ene cursist met potentie A2 te bereiken, zo goed mogelijk op maat les te geven en te begeleiden. Ik werk heel hard, maar haal er ook veel voldoening uit.